Das
mechanische Corps / The Mechanical Corps
Kuratiert
von Peter Lang und Christoph Tannert
Künstlerhaus Bethanien, Berlin
Auf den
Spuren von Jules Verne
On the trail of Jules Verne

|
|
|
Yoshi Akai, ATAK, Roland Boden, Jean-Pierre Bouvet,
James Capper, Wendy Esmeralda Castillo, Jos de Vink, Stefan Fahrnländer,
Eric Freitas, Roland Fuhrmann, Andreas Gerth, Gregor Hildebrandt, Karl
Hans Janke, Thomas Kellner, Yunchul Kim, Alicja Kwade, Peter Langer, Via
Lewandowsky, Florian Mertens, Gustav Mesmer, Moebius, Richard „Doc“
Nagy, Nik Nowak, Donna Ong, Panamarenko, Michael Sailstorfer, Alexander
Schlesier, Henrik Schrat, François Schuiten, Amanda Scrivener,
Steam Noir, Haruo Suekichi, Philip Topolovac, Gerard van Lankveld, Brecht
Vandenbroucke, Viron Erol Vert, Takashi Watabe, Bert Wrede, Ralf Ziervogel
Die Ausstellung bezieht sich auf eine umfassende kulturelle Tendenz.
Am Beginn des 21. Jahrhunderts mit einer extremen Beschleunigung und Erweiterung
der Informationsdichte und globalen Kommunikation, zeigt sich in den bildenden
Künsten, in Mode und Design, in Literatur und Film, in Comic und
Pop ein ästhetischer Rückgriff auf die Welt des ausgehenden
19. Jahrhunderts. Allenthalben entdeckt man Verweise auf die Welt Jules
Vernes. Dieses in die Vergangenheit verweisende Element stellt ein Paradoxon
dar. Auf der einen Seite miniaturisiert sich die technische Welt und Nanowissenschaften
und autonome Maschinen werden immer sicherer als zukünftige dominante
Entwicklungen betrachtet. Auf der anderen Seite schlüpfen Protagonisten
wie die Steam-Punks in nostalgische Hüllen und Künstler bauen
mit großem Aufwand schwere mechanische Geräte in Handarbeit.
Einer der bekanntesten Modeschöpfer, Marc Jacobs, lässt bei
der Pariser Fashionshow 2012 einen Dampfzug wie 1890 einfahren und der
neuste Science-Fiction-Film "Prometheus - Dunkle Zeichen" (Regie:
Ridley Scott) verwendet ein äußeres Raumschiffdesign, das an
das genietete U-Boot Kapitän Nemos erinnert.
Mit der Ausstellung wollen die Kuratoren Peter Lang und Christoph Tannert
dieses Paradoxon der zivilisatorischen Entwicklung kritisch untersuchen.
Was führt zu dieser Entwicklung, was steht dahinter? Dabei beziehen
sie sich auf Bereiche der Hochkultur als auch der Massen- und Fan-Kultur
bis hin zur Mode. Bekannte KünstlerInnen stehen neben Art-Brut-Künstlern
und den Werken junger Nerds.
Die Begeisterung für das Mechanische ist ungebrochen. Und wenn der
Film "Die Reise zum Mond" des französischen Filmpioniers
Georges Méliès aus dem Jahr 1902 gerade eine Rekonstruktion
und begeisternde Neuaufführung erfährt, verstärkt das den
gesamten Drift heutiger avantgardistischer Bewegungen ins scheinbar langsamere
Gestern.
Was sagt uns das über unsere gesellschaftliche Entwicklung? Wohin
gehen die zivilisatorischen Abenteuer?
Peter Lang / Christoph Tannert
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
At the beginning of the 21st century with its extreme
acceleration and increasing concentration of information and global communication,
aesthetic recourse to the world of the late 19th century is emerging in
fine art, fashion and design, and films and comics. At the same time,
the technical world is being miniaturised as nanoscience, and autonomous
machines are regarded with ever growing certainty as a development that
will dominate the future. A paradox of civilizing development emerges,
which the curators Peter Lang and Christoph Tannert are questioning through
art as well as non-art in the project THE MECHANICAL CORPS.
What is the source of this fascination with the
aesthetics of old machines, with the simplicity and – seen from
today’s perspective – slowness symbolised in this way? What
is expressed by a contemporary world view seeking the stuff of dreams
and the incredible?
Here, the world of Jules Verne is omnipresent. In more than sixty novels,
the author created visions of the future that were shaped by industrialisation
and globalisation, generating highly innovative images of the world. He
considered his vision of “Paris in the 20th century” so bold,
and so intolerable for his contemporaries that he locked it away in a
safe. It was not published until 1994. Today, such ideas are triggering
aesthetic recourse. Protagonists like the Steampunks, for example, dress
in Victorian costumes, produce heavy mechanical devices – with great
effort – by hand, cover them with antiquated casings, and so return
to them an aura that was believed lost. Or analogue steam trains with
Pullman coaches shunt into Paris fashion shows, and the latest science
fiction films use spacecraft designs reminiscent of Captain Nemo’s
riveted submarine. Using aesthetic means, we are working on the moment
of retardation, and each protagonist is concerned to disclose an interim
sphere of world views, relating things past to the things of today, creating
a fresh balance.
The exhibition breaks through the apparent liberalism
of the art system and links the disparate – elements of High and
Low, classical and popular culture, art and kitsch. Works of fine art
are combined with works by outsiders: industrial objects, craftwork, fashion,
design, comics and films. Value systems, time levels and media are mixed
in the hope of offering the public added reflection and improved insights. |
|
|
|
|
|
|
|